Hjerneugen 2019

I uge 11 afholdes en række arrangementer i forbindelse med Hjerneugen. Arrangementerne afholdes af HjerneForum i samarbejde med Hjernen i Fokus, Folkeuniversitetet i København, Syddansk Universitet, Købehavns Universitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet. I forbindelse med dette års hjerneuge udgiver HjerneForum bogen Hjernen og Kunst, som sendes gratis til HjerneForum’s medlemmer (se mere på http://www.hjerneforum.dk/).

Formålet er at sætte fokus på hjernen og hjerneforskning bredt og derved at give offentligheden et indblik i dansk hjerneforskning, samt øge forståelsen for hjernens rolle i vores hverdag.

Det er gratis at deltage i alle oplæg vi afholder i løbet af uge 11, og man er velkommen til frit vælge mellem de oplæg man har lyst til at høre. Tilmeld jer meget gerne på Facebook (www.facebook.com/hjerneuge) så vi kan se om lokalerne er store nok. Åbningsarrangementet mandag kræver dog tilmelding hos Folkeuniversitetet – se nedenfor.

Åbning af hjerneugen i København, mandag den 11/3 på CSS 35.01.44

Fra kl 15.15 – 17.30 Aldring, sukkersyge og demens: Må vi så være fri! ved professor Albert Gjedde, Hvad kan hjernen fortælle os om bevidsthed? Og hvad kan bevidsthed fortælle os om hjernen? ved professor Morten Overgaard, og Groove on the Brain: Musik og hjerne ved professor Peter Vuust. Program og tilmelding her: https://www.fukbh.dk/program/saerarrangementer/sundhed-aabning-af-hjerneugen.aspx.

Hjerneuge i København, onsdag den 13/3 på CSS 35.01.06, Øster Farimagsgade 5, Københavns Universitet.

15.30 – 15.40    Velkommen ved Thomas Alrik Sørensen, Aalborg Universitet

15.40 – 16.10    Med tanken i fokus. Hvorfor bør vi interessere os for kognition ved neuropsykiatriske lidelser? ved Signe Vangkilde, Københavns Universitet

16.10 – 16.40    OCD, når din hjerne vil bestemme ved Camilla Staugaard, Københavns Universitet

16.40 – 17.10    Dans og Neurovidenskab ved Mark Schram Christensen, Københavns Universitet

17.10 – 17.40    MR-skanning: Fra vild fysik til vilde hjernebilleder ved Lars Hanson, Danmarks Tekniske Universitet og Hvidovre Hospital

17.40 – 18.00    Afrunding på dagen, snacks & HjerneForum

Hjerneuge i Aarhus, torsdag den 14/3 i Merete Barker-Auditoriet, Bartholins Alle, Aarhus Universitet.

15.30 – 15.40    Velkommen ved Thomas Alrik Sørensen, Aalborg Universitet

15.40 – 16.10    Findes kunst kun hos mennesker? ved Albert Gjedde, Syddansk Universitet

16.10 – 16.40    Synæstesi – oplever vi verden ens? ved Thomas Alrik Sørensen, Aalborg Universitet

16.40 – 17.10    Beauty and the brain ved Elvira Brattico, Aarhus Universitet

17.10 – 17.40    Effects of repetitive transcranial magnetic stimulation on perception of the face ved Simple Futarmal Kothari, Aarhus Universitet

17.40 – 18.00    Afrunding på dagen, snacks & HjerneForum

Hjerneuge i Aalborg, fredag den 15/3 i Auditorie 6, Badehusvej 13, Aalborg Universitet.

15.30 – 15.40    Velkommen ved Thomas Alrik Sørensen, Aalborg Universitet

16.10 – 16.40    Komputationel neurovidenskab - ser hjernen fremad eller tilbage? ved Martin Dietz, Aarhus Universitet

16.40 – 17.10    Hvad kan orme lære os om aldring og degenerative sygdomme? ved Anders Olsen, Aalborg Universitet

17.10 – 17.40    Kan dyremodeller bruges til at efterligne psykiske sygdomme? ved Ove Wiborg, Aalborg Universitet

17.40 – 18.00    Afrunding på dagen – og ugen, snacks og HjerneForum

Program for Hjerneugen

Elvira Brattico – Beauty and the brain

Mark Schram ChristensenDans og Neurovidenskab

Martin Dietz – Komputationel neurovidenskab - ser hjernen fremad eller tilbage?

Albert GjeddeAldring, sukkersyge og demens: Må vi så være fri!

Albert GjeddeFindes kunst kun hos mennesker?

Lars Hanson – MR-skanning: Fra vild fysik til vilde hjernebilleder

Simple Futarmal Kothari – Effects of repetitive transcranial magnetic stimulation on perception of the face

Anders OlsenHvad kan orme lære os om aldring og degenerative sygdomme?

Morten Overgaard – Hvad kan hjernen fortælle os om bevidsthed? Og hvad kan bevidsthed fortælle os om hjernen?

Camilla Staugaard – OCD, når din hjerne vil bestemme

Thomas Alrik Sørensen – Synæstesi – Oplever vi verden ens?

Signe Vangkilde Med tanken i fokus. Hvorfor bør vi interessere os for kognition ved neuropsykiatriske lidelser?

Peter Vuust – Groove on the Brain: Musik og hjerne

Ove Wiborg – Kan dyremodeller bruges til at efterligne psykiske sygdomme?

Følg med på www.facebook.com/hjerneuge, eller skriv til Thomas Alrik Sørensen, Aalborg Universitet på alrik@hum.aau.dk, hvis du ønsker yderligere info. Der kan komme program- eller lokaleændringer, som opdateres løbende på Facebookside. Besøg også HjerneForum på www.hjerneforum.dk, her finder du også årets hjernebog; Den Kunstneriske Hjerne.