CFIN researchers publish new book: Hjernen - fra celle til samfund

In a collaboration with publishing firm Systime researchers from CFIN have just published a new book for high school (gymnasie) students about brain reseach. The new book is in Danish and entitled: Hjernen - fra celle til samfund

From the back cover of the book (in Danish):

Hjernen – fra celle til samfund

Hjernen er kroppens komplekse kommandocenter. Den udgør 2 % af kroppens vægt, men bruger 20 % af kroppens energi og indeholder op mod 100 milliarder nerveceller, der er forbundet i et uhyre kompliceret netværk. Hjernen har muliggjort, at mennesket har gået på månen, skabt mesterværker inden for filosofi, kunst, litteratur og musik og frembragt avancerede tekniske hjælpemidler. Alle mennesker har én, men hvad ved vi egentlig om denne fabelagtige konstruktion?

Denne bog er skrevet af hjerneforskere med tilknytning til Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab (CFIN) og MINDLab på Aarhus Universitet. De er uddannet inden for discipliner som fysik, matematik, medicin, sprogfag, psykologi, teologi og musik, men arbejder til daglig tæt sammen med forskere fra andre discipliner for at udvikle nye hjerneforskningsmetoder og ny viden – ikke bare om hjernen, men også om problemer, som er centrale for deres 'oprindelige' fag.

Bogen giver et indblik i mange forskellige faglige tilgange til at studere hjernen. Forfatterne har hver især skrevet ud fra deres fagspeciale, og bogen giver både grundlæggende facts om hjernen og om hvordan man undersøger den, samtidig med at den giver en række konkrete eksempler på hjerneforskningsprojekter.

Det er forfatternes håb, at bogen kan danne basis for en lang række interessante og lærerige projekter i gymnasiet, og at den kan være med til at inspirere til åbenhed, nysgerrighed og dialog.

To buy the book, please contact:

SYSTIME
Skt. Pauls Gade 25