Funding from FSS

CFIN researcher Nicola Pavese has just received funding from FSS to a project on parkinsonian disorders.

About the project (... in Danish):

In vivo assessment of brain neurotransmitter dysfunction and microglial activation in patients with REM sleep behavior disorder as early markers of parkinsonian disorders
Bevillingsmodtager: Nicola Pavese
Institution: Aarhus University
Bevilget beløb: 6.000.253

Projektbeskrivelse: De tidligste mekanismer ved af udvikling af Parkinsons Sygdom (PS) er stort set ukendte. Sygdommen diagnosticeres oftest først når de klassiske motoriske symptomer optræder. Hjernecelletab og andre skader vil da have spredt sig til flere hjerneområder, bl.a. lugtesansen og dele af hjernestammen. En vurdering af patienterne i denne fase vil kunne give betydningsfuld indsigt i udviklingen af PS. Meget peger på at søvn-lidelsen RBD (Rapid Eye Movement Sleep Behavior Disorder) i høj grad er forbundet med sygdomme med en for høj produktion af alfa-synuclein (aSYN). Denne gruppe inkluderer PS, Lewy Body Demens og Multipel System Atrofi. Flere end 50 % af patienter med RBD, vil på et tidspunkt udvikle PS eller en anden aSYN-relateret lidelse. RBD kan således være et forstadie af PS. I dette studie vil vi bruge PET-skanninger til at undersøge hjerneforandringer hos RBD patienter. Vi vil vurdere den dopaminerge og cholinerge funktion ved hjælp af sporstofferne 18F-dopa og 11C-donepezil, og med 11C-PK11195 spore en mulig betændelsestilstand og udbredelsen af denne. Alle deltagere vil blive klinisk undersøgt for meget milde PS symptomer. Dette vil samlet kunne påvise de tidligste patologiske ændringer. Påvisning af tidlige markører for udvikling af PS er nødvendig for at kunne målrette en behandling, der vil kunne stoppe og/eller forsinke sygdommen for de RDB patienter der muligvis vil kunne have gavn af behandling med eksempelvis human glucagon-like peptide-1.

CONGRATULATIONS!