Aarhus University Seal

Funding from FSS

CFIN researcher Simon Fristed Eskildsen has just received funding from FSS to a research project on MR imaging biomarkers in Alzheimer’s disease.

About the project (... in Danish):

Magnetic resonance imaging biomarkers in Alzheimer’s disease: investigating capillary dysfunction and neurodegeneration for diagnosis and prediction

Bevillingsmodtager: Simon Fristed Eskildsen
Institution: Aarhus University
Bevilget beløb: 2.590.452

Projektbeskrivelse: Alzheimers sygdom (AS) er en progressiv neurodegenerativ sygdom, som forårsager gradvis kognitiv svækkelse med store omkostninger for patienter, pårørende og samfundet. Årsagerne bag sygdommen er ukendte og man har hidtil ikke kunnet finde en måde at forebygge eller forhindre udviklingen af sygdommen. Forskere ved Århus Universitet har for nylig formuleret en ny teori om hvordan sygdommen opstår. Denne teori tager udgangspunkt i forstyrrelser i blodgennemstrømningen af de mindste blodkar, kapillærerne, forårsaget af ændringer i kapillærvæggene. Disse forstyrrelser leder til gradvis forringelse af iltningen i hjernevævet og kan forklare de processer, som forårsager celledød og hjernesvind. Dette projekt vil anvende magnetisk resonans skanninger til at måle mønstret i blodgennemstrømningen af kapillærerne hos personer, som lider af milde hukommelsesproblemer – en tilstand, som ses hos patienter i årene inden AS diagnosticeres. Skanningerne kan også måle påbegyndt nedbrydelse af strukturen i hjernevævet og kvantificere de første tegne på hjernesvind. Dermed kan forskerne identificere områder i hjernen med forstyrret blodgennemstrømning, celledød og hjernesvind i et forstadie af sygdommen med det formål at kortlægge sygdomsprocesserne, eftervise teorien om kapillær dysfunktion og forudsige udviklingen af AS. Denne viden kan lede til forbedret forebyggelse af sygdommen samt danne grundlaget for metoder til mere målrettet udvikling af ny medicin til AS.

CONGRATULATIONS!