DMSc Sune Nørhøj Jespersen

CFIN researcher Sune Nørhøj Jespersen recently defended his doctoral thesis on Diffusion Magnetic Resonance Imaging of Brain Tissue Microstructure.

Article (in Danish) from the AU website about Sune Nørhøj Jespersen's research:

NY DOKTOR UDVIKLER MODELLER FOR HJERNEVÆVETS STRUKTUR PÅ MR-BILLEDER

Sune Nørhøj Jespersen er ny doktor ved Aarhus Universitet. I sin forskning udvikler han matematiske modeller for, hvordan hjernevævets mindste strukturer optræder på MR-billeder.

20.08.2015 | MALENE LØVIG NIELSENPRINT

En MR-scanning optager deltaljerede billeder af kroppens indre. Den bruges til diagnostik af sygdomme som cancer, ryg-, hjerte-, led- og hjernelidelser. Ved hjernesygdomme er detaljerede billeder af hjernen afgørende for tidligt at opdage og behandle sygdommen. Det fokuserer Sune Nørhøj Jespersen på i sin forskning, hvor han udvikler matematiske modeller for, hvordan hjernens mikrostruktur sætter sit aftryk i MR-billeder. Han er ny doktor ved Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet.

”Doktorgraden er en fin anerkendelse af min forskning inden for området de seneste mange år. Forskning som på sigt kan være til stor gavn for patienterne. Nye matematiske modeller for, hvordan hjernevævets bestanddele bliver afbilledet på MR-scanninger giver for eksempel lægerne mulighed for at opdage hjernesygdomme tidligere. Det kan blandt andet blive vigtigt for alzheimerpatienter, hvor den øgede følsomhed over for mikrostrukturelle forandringer også kan understøtte udviklingen af nye behandlingsmetoder,” forklarer Sune Nørhøj Jespersen.

Sune Nørhøj Jespersen er tilknyttet CFIN/MINDLab ved Institut for Klinisk Medicin. CFIN/MINDLab er et samarbejde mellem hjerneforskere fra forskellige institutter og fakulteter ved Aarhus Universitet og Det Jyske Musikkonservatorium. Sammen forsker de i at forstå den menneskelige hjerne. Foruden sin tilknytning til CFIN/MINDLab er Sune Nørhøj Jespersen også tilknyttet Institut for Fysik og Astronomi.

Sune Nørhøj Jespersen er uddannet i fysik og matematik og har en ph.d.-grad i teoretisk fysik fra 2001. Han har været tilknyttet CFIN/MINDLab gennem de sidste 10 år.

Sune Nørhøj Jespersens doktordispustats bar titlen: ”Diffusion Magnetic Resonance Imaging of Brain Tissue Microstructure”.

Dr., ph.d. Sune Nørhøj Jespersen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin, CFIN/MINDLab og