Past Events

Hjerneugen - Brain Awareness Week 2024 - Stroke

Brain Awareness Week is the global campaign to foster public enthusiasm and support for brain science. Every March, participants host imaginative activities in their communities that share the wonders of the brain, and the impact brain science has on our everyday lives.

Info about event

Tuesday 12 March 2024,  at 18:30 - 21:00

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aarhus University Hospital/Danish Neuroscience Center/The Lundbeck Foundation

Price

75 DKK

As part of the Brain Awareness Week 2024 (Hjerneugen), Danish Neuroscience Center and the Lundbeck Foundation are hosting a public event.
    NOTE: This event is in Danish

Når hjernen sættes på prøve: Livet før og efter stroke

Hjernen er involveret i alt, hvad vi foretager os. En strøm af nerveimpulser til og fra hjernen styrer hvert eneste øjeblik vores bevægelser, tanker, følelser og handlinger. Så når et menneske rammes af en blodprop eller en blødning i hjernen, også kaldet ’stroke’, er det afgørende at handle hurtigt.

Men hvordan genkender man symptomer og advarselssignaler? Og hvad gør man, hvis man selv eller en person i ens nærhed rammes af stroke? Kan vi selv gøre noget for at forebygge sygdommen, og hvordan opnår man den bedste mentale sundhed efter stroke.

Sammen med læge og forfatter Peter Lund Madsen har vi sat os for at lære mere om stroke. Vi stiller spørgsmål om den nyeste viden på området til professor og overlæge på Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet Claus Ziegler Simonsen og klinisk lektor på Aarhus Universitet Janne Kærgård Mortensen, der også vil opdatere os om de nyeste behandlingsmetoder og seneste forskning på området. Vi har også inviteret en 55-årig mand til at fortælle sin personlige historie efter at være blevet ramt af en blodprop i hjernen.

Det hele sker, når Aarhus Universitetshospital, Dansk NeuroforskningsCenter og Lundbeckfonden i anledning af den globale kampagne Brain Awareness Week sætter hjernesundhed på agendaen.

Om stroke

Stroke er i dag den tredje hyppigste dødsårsag i de vestlige lande, og i løbet af livet vil 1 ud af 7 danskere blive ramt af sygdommen. Stroke er også den hyppigste årsag til at mennesker, der ellers er født uden et handicap, alligevel får det i løbet af livet. Og modsat, hvad mange måske tror, så rammes også yngre personer af stroke. Knap hver tredje, der rammes, er under 65 år – og én ud af 10 er under 55.

Read more at: